GAJDAW


MOJE KSIĄŻKI

Książka pt. Git. Recipes
Książka pt. Git. Rozproszony system kontroli wersji
Książka pt. PhpStorm Starter
Książka pt. Symfony w przykładach
Książka pt. GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II
Książka pt. PHP, MySQL i MVC. Tworzenie witryn WWW opartych na bazie danych
Książka pt. PHP. Praktyczne projekty

PROGRAMY

GIMP

1. GIMP od podstaw, cz. 4. Przekształcenia

W kolejnym odcinku zajmiemy się kadrowaniem, przekształceniami całego obrazu oraz poszczególnych warstw. Do wprawnego wykonywania tych operacji niezbędna jest umiejętność posługiwania się prowadnicami oraz skalowaniem widoku.

2007-08-01

2. GIMP od podstaw, cz. 3. Selekcja

Selekcja, nazywana również zaznaczeniem lub maską, jest kluczowym narzędziem w edytorach grafiki rastrowej. Wskazuje ona obszar obrazu, który będzie poddawany działaniu narzędzi edycyjnych. GIMP posiada sześć wbudowanych narzędzi do zaznaczania obszaru, oraz bogaty zestaw metod przekształcania selekcji.

2007-06-01

3. GIMP od podstaw, cz. 2. Warstwy

Główną cechą obrazów tworzonych w GIMP-ie jest wielowarstwowość. Obraz składa się z dowolnej liczby warstw, które są niezależnymi, prostokątnymi obrazami. W drugim spotkaniu z GIMP-em omówię wszystkie cechy warstw: wymiar, widoczność, przezroczystość, krycie, tryb, zachowanie przezroczystości, miejsce na stosie warstw oraz grupowanie.

2007-04-01

4. GIMP od podstaw, cz. 1: Filtry

GIMP, bezpłatny program do edycji grafiki rastrowej, z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. W pierwszym odcinku nowego kursu „GIMP od podstaw” dowiesz się skąd pobrać i jak zainstalować GIMP-a, poznasz bogaty zestaw wbudowanych filtrów do przetwarzania obrazu i nauczysz się nimi posługiwać.

2007-02-01

5. Animowane GIF-y w GIMP-ie

Animowane GIF-y pojawiają się na stronach WWW jako osobne animacje, bądź jako efekty wzbogacające interfejs witryny. Przewodnik ten wyjaśni Ci podstawowe cechy formatu GIF i pokaże, w jaki sposób tworzyć animowane GIF-y w programie GIMP.

2007-02-01

6. Szablon witryny magazyn INTERNET

Przygotowywana w tym odcinku witryna wykorzystuje: prowadnice, gradienty, zaznaczenia, ścieżki, warstwy i maski, wklejanie elementów do obrazu oraz zaokrąglone prostokąty. Do dokładnego ułożenia ikon opcji menu użyłem kwadratów i prostokątów. Metoda ta gwarantuje, że każda z ikon zajmie dokładnie tyle samo miejsca (bez względu na rozmiar) oraz to, że ikony będą równoodległe, co ma znaczenie podczas przygotowywania kodu HTML witryny.

2006-12-01

7. Szablon witryny WWW wykonany w oparciu o obłe prostokąty

Omawiany szablon witryny „magazyn INTERNET” jest wykonany przy użyciu podstawowych narzędzi i opcji GIMP-a: zaznaczeń prostokątnych, gradientu, operacji zaokrąglania zaznaczenia, obracania warstwy oraz zmiany stopnia krycia warstwy.

2006-11-01

8. Efekt rollover ze wskaźnikiem wybranej opcji

Wykorzystując możliwości warstw, ścieżek i selekcji zajmiemy się przygotowaniem szablonu witryny WWW. Szablon ten będzie wykorzystywał dwupunktowy efekt rollover oraz wskaźnik wybranej opcji.

2006-10-01

9. Wielopunktowe rollovery

Tym razem wykorzystując możliwości GIMP-a przygotujemy witrynę z bardziej skomplikowanym efektem rollover. Po wskazaniu kursorem myszki opcji menu wymienimy nie tylko ikonę opcji, ale także dodamy, w innymi miejscu ekranu, tytuł wybranej pozycji menu.

2006-09-01

10. Obrysowanie menu przy użyciu ścieżek

Obrazy tworzone w GIMP-ie mogą zawierać proste elementy wektorowe. Służą do tego ścieżki. Wykonując przykład zwróć szczególną uwagę na fakt, że ścieżki możesz przekształcać na zaznaczenia, a zaznaczenia — na ścieżki. Daje to duże możliwości tworzenia kształtów i obrysowywania ich. Obie te operacje zostaną wykorzystane w omawianym przykładzie.

2006-08-01

11. Baner witryny 33 i 1/3

Baner witryny 33 i 1/3 składa się z kilku wyciętych okładek płyt, jednej dużej płyty oraz kilku napisów. W projekcie tym opowiem między innymi, w jaki sposób szybko i łatwo możesz wyciąć elementy z fotografii przedstawiających przedmioty na jasnym tle.

2006-07-01

12. Przygotowanie ilustracji do efektu rollover

Często wykorzystywanym efektem stosowanym szczególnie w menu, jest reakcja na wskazanie wybranej opcji kursorem myszki. Opcja wskazana myszką zmienia kolor, kształt, czy zostaje wzbogacona o strzałkę, informującą o wyborze. Do tego rodzaju trików stosowane są dwa rozwiązania. Jednym z nich jest pseudoklasa a:hover w arkuszach stylów, a drugim — wymiana obrazów wykonywana w JavaScript nazywana w żargonie efektem rollover. W artykule opiszę, w jaki sposób przygotować w GIMP-ie obrazy przeznaczone do wykonania takiego interaktywnego menu.

2006-06-01

13. Efekt znikania fotografii

Znikające fotografie tworzą bardzo atrakcyjne kompozycje. Efekt taki wykonujemy stosując maskę warstwy oraz ewentualnie warstwę przysłaniającą.

2006-05-01

14. Nagłówki stron WWW

Kolejne spotkanie z GIMP-em jest poświęcone banerom stron WWW. Nauczymy się przygotowywać logo o stałej szerokości, logo o tle wypełniającym całe okno przeglądarki oraz logo z ilustracją powielaną dowolną liczbę razy.

2006-04-01

15. Projekt witryny pt. „Oko”

Gdy znamy podstawowe cechy GIMP-a, umiemy pracować z warstwami, wprawnie operujemy selekcjami oraz wybranymi narzędziami możemy przystąpić do pracy nad bardziej wyrafinowanymi projektami. W kolejnym spotkaniu z GIMP-em zajmiemy się przygotowaniem witryny WWW.

2006-03-01

16. Kopiuj-wklej, czyli kompozycje wielowarstwowe

Jedna z podstawowych technik tworzenia projektów graficznych polega na łączeniu elementów pochodzących z różnych zdjęć w jedną całość. Z kilku fotografii wycinamy fragmenty, a następnie umieszczamy je w projektowanym obrazie. W programie GIMP wykorzystujemy do tego dobrze znaną technikę kopiuj-wklej. Ilustracje tworzone w ten sposób będą się składały z wielu warstw. Każda warstwa jest osobnym obrazem i może być przekształcana niezależnie.

2006-02-01

17. Wycinanie fragmentów zdjęć na potrzeby WWW

Tworząc projekty graficzne witryn potrzebujemy elementów: strzałek, ikon oraz fragmentów fotografii przedstawiających wyizolowany wybrany element. Na przykład na stronie poświęconej muzyce jazzowej przydać się może trąbka wycięta z większej kolekcji instrumentów, zaś strona traktująca o wędkarstwie może zawierać jako element loga serwisu rybkę czy spławik. Jak przygotować takie elementy? Najpierw wykonujemy aparatem cyfrowym zdjęcie, a następnie wycinamy jego fragment. Do wycinania fragmentów fotografii w GIMP-ie stosujemy magiczną różdżkę i narzędzie modyfikujące poziomy kolorów.

2006-01-01

18. GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 6)

Duża część witryn WWW stosuje tła. Przemawiają za tym nie tylko względy estetyczne, ale również praktyczne. Strona wykorzystująca tła łatwiej podlega modyfikacjom, niż witryna zawierająca jedynie znaczniki IMG. Dzieje się tak dlatego, że zwiększenie ilości treści na stronie lub w komórkach tabeli powoduje automatyczne "wydłużenie" tła.

2004-05-01

19. GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 5)

Po szczegółowym omówieniu selekcji, ścieżek oraz warstw nadszedł czas na połączenie wszystkich elementów. Dzisiejszy zestaw ćwiczeń zaprezentuje podstawowe techniki projektowania szaty graficznej witryny WWW.

2004-04-01

20. GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 4)

Wraz z selekcjami oraz ścieżkami warstwy współtworzą żelazny repertuar możliwości oferowanych przez współczesne programy do przetwarzania grafik rastrowych. W GIMPie, z racji na brak obiektów, warstwy nie tylko wzbogacają obraz o dodatkowy, pionowy wymiar, lecz także umożliwiają oddzielenie elementów rysunku.

2004-03-01

21. GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 3)

W kolejnym spotkaniu z programem GIMP przyjrzymy się ścieżkom. Wykorzystanie ścieżek daje autorowi możliwość wygodnego modyfikowania kształtu rysowanych elementów.

2004-02-01

22. GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 2)

Drugie spotkanie z GIMPem poświęcimy selekcjom, linijkom i prowadnicom. Linijki i prowadnice pomagają w precyzyjnym umiejscowieniu elementów rysunku, natomiast selekcje umożliwiają wykonywanie operacji edytorskich na fragmentach rysunków.

2004-01-01

23. GIMP: tworzenie grafiki na potrzeby WWW (część 1)

Program GIMP jest bezpłatnym narzędziem oferującym bogate możliwości obróbki grafiki komputerowej. Z powodu różnic interfejsu programu w stosunku do aplikacji Windows, GIMP potrafi skutecznie odstraszyć początkujących użytkowników. W jaki sposób ujarzmić GIMPa? O tym traktuje niniejszy artykuł, który rozpoczyna cykl mający na celu przedstawienie możliwości programu oraz metod pracy ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia grafiki na potrzeby serwisów WWW.

2003-12-01


Reklama

Szkolenia z Zend Framework 2.0